Diesel czy benzyna - co się bardziej opłaca?

Autor:Jakub Nieszporek

Silnik benzynowy

Silnik benzynowy, a tak naprawdę silnik cieplny spalinowy o spalaniu wewnętrznym, w którym spalanie ładunku czyli benzyny bezołowiowej zainicjonowane jest iskrą elektryczną powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Silnik benzynowy jest idealną jednostką dla osób, które głównie poruszają się po mieście, a co za tym idzie pokonują bardzo krótkie dystanse. Dlaczego? Ponieważ auto wyposażone w silnik benzynowy znacznie szybciej rozgrzewa się do temperatury roboczej, co bezpośrednio przekłada się na zużycie paliwa, a do rozruchu pobiera znacznie mniej prądu. Kolejnym plusem silnika benzynowego jest cena zakupu, szczególnie w przypadku wyboru nowego pojazdu, która jest znacząco niższa niż auta wyposażonego w silnik wysokoprężny. 

Diesel czy benzyna co kupić?

W przypadku zakupu samochodu z rynku wtórnego różnice cenowe są mniejsze. Decydując się na silnik benzynowy należy zdawać sobie sprawę, że jest on znacząco tańszy w eksploatacji niż diesel. Dlaczego? Jednostka benzynowa jest prostsza w budowie, a co za tym idzie jest mniej narażona na awarie. Eksploatacja pojazdu wyposażonego w taki silnik wiążę się głównie z wymianą oleju, filtrów, klocków hamulcowych i raz na parę lat paska rozrządu wraz z osprzętem. Niestety silnik benzynowy ma również minusy- zdecydowanie większe spalanie, dlatego szczególnie polecany jest osobą, które w skali roku pokonują niewiele kilometrów.

Diesel czy benzyna

Silnik diesla

Silnik diesla, a tak naprawdę silnik wysokoprężny jest silnikiem z zapłonem samoczynnym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe niż w przypadku silnika benzynowego. Do zapłonu paliwa nie jest wymagane zewnętrzne źródło energii. Pojazdy wyposażone w silnik wysokoprężny idealnie nadają się do długotrwałej pracy przez co znajdują zastosowanie zarówno w ciężarówkach, autobusach, traktorach oraz samochodach osobowych. W przypadku tych ostatnich jest idealnym rozwiązaniem dla osoby, która pokonują wiele kilometrów. Dlaczego? Ponieważ silniki diesla cechują się niskim spalaniem- szczególnie podczas pokonywania dłuższych dystansów. Kolejnym plusem jest o wiele większa żywotność, pojazdy wyposażone w silnik diesla osiągają przebiegi wynoszące ponad 300 000 kilometrów bez odbycia większych remontów. Budowa silników wysokoprężnych, w szczególności nowoczesnych jest bardzo skomplikowana, a krótkie dystanse, szczególnie po mieście są bardzo złym pomysłem, ponieważ silnik diesla potrzebuje o wiele więcej czasu, aby uzyskać odpowiednią temperaturę roboczą, a co gorsza filtr cząstek stałych nie zdąży się wypalić, przez co będzie generować problemy, a z czasem także dodatkowe niemałe koszty.

Silnik diesla

Podczas wyboru silnika nie zwracajmy uwagi na obecnie panujące opinie, które spowodowane są chociażby chwilowymi cenami na stacji paliw. Starajmy posługiwać się faktami, które jednoznacznie mówią- dla osób poruszających się głównie w trasie, pokonujących sporą ilość kilometrów najlepszym wyborem będzie samochód wyposażony w silnik wysokoprężny. Pamiętajmy, że pozornie zaoszczędzone pieniądze na stacji paliw najprawdopodobniej będą wydane w warsztacie samochodowym w przypadku wystąpienia niespodziewanej awarii. Pytanie wtedy pozostanie jedno- czy zrobiliśmy taką ilość kilometrów, że z zaoszczędzonych pieniędzy zostanie chociaż na zatankowanie zbiornika paliwa w pojeździe do pełna.